Friday 23 August 2013

PERSIAPAN SAMBUTAN HARI RAYA AIDILFITRI DAN KEMERDEKAAN KE-56

KELISA EMAS, 24 Ogos- Tampak jelas sekali keriangan dalam persiapan sambutan hari raya Adilfitri anjuran KRT ini dengan kerjasama yang ditunjukkan oleh semua pihak termasuk Jiran Winita, AJK KRT yang lain dan semua penduduk. Suasana persiapan tak ubah seperti kenduri kahwin. Bagaimanapun keriangan ini diharapkan tidak tamat di sini sahaja malah akan menjadi tradisi yang tidak dapat dipisahkan.


 Menyiapkan daging untuk memasak rendang. Ia memerlukan kerjasama bukan sahaja daripada AJK malahan daripada semua penduduk. Inilah yang dinamakan sebagai kerjasama membawa berkata.
 Lemang yang akan dimasak, memerlukan ketelitian. Andai kata dilakukan secara tidak bersungguh-sungguh, ia akan menjadi mentah atau bentuknya lain.
 Jiran Wanita tekun menyediakan  bahan untuk memasak rendang dan lain-lain. Alangkah indahnya jika suasana ini diraikan bukan sahaja Melayu tetapi Cina dan India yang turut sama menjadi sebahagian warga taman perumahan ini.
Memasak bawang goreng memerlukan ketelitian. Baunya sungguh sedap apa lagi kalau dicampur dalam masakan. Gotong royong sebegini memberi gambaran, bersatu teguh dan bercerai roboh.
Bersambung....

No comments:

JEJAK ANDA

PAPARAN SEMASA

MENGENAI KAMI

27000 JERANTUT, PAHANG DARUL MAKMUR, Malaysia
JALAN JERANTUT FERI

TAMAN KELISA EMAS

TAMAN KELISA EMAS

Selamat Datang Ke Taman Kelisa Emas, Jerantut

Kami mangalu-alukan penduduk taman ini menyumbangkan idea bagi membangunkan web Taman ini dengan lebih mantap.